Kristen bokmal

Detta är en blogg om att leva som kristen i en oförstående omvärld och med en skeptiskt sinnad personlighet. Jag som skriver är något så ovanligt som en nutida svensk som går i kyrkan minst en gång i veckan utan att vara anställd eller musiker eller körsångare.

2007-04-06

Skärtorsdag och långfredag

Igår var det skärtorsdag. Jag ville fira Jesu sista måltid, instiftandet av nattvarden, men jag kom till slut inte iväg i alla fall. I stället satt jag hemma och läste om det, och hade en ovanligt organiserad egen kvällsandakt för att vara jag -- tända ljus och allt. Nu har påskfirandet börjat.

Är jag redo? Hur mycket Petrus är det i mig, hur många tuppar måste gala? Jo, faktiskt, igår sade jag det på jobbet vid lunchen. Kanske inte rakt ut, men vi pratade om påsken och jag uttalade mig på så vis att det framgick att jag firade påsk i kyrkan. Ungefär på den nivån skulle jag vilja att jag kunde våga hålla det alltid. Jag ska inte göra några krusiduller för att undvika att det framgår att jag är kristen. Stort framsteg!

Det finns folk på mitt jobb som är väldigt starkt emot allt vad religion heter. Arga på att det finns. Det krävs en smula mod för att prata om det som något naturligt och odramatiskt, i alla fall om man är som jag.

För någon vecka sedan gick bandet av i min Frälsarkrans. Jag tycker om att be med radband, och det här är faktiskt min favoritvariant (har inte ens någon egen rosenkrans). Det kan behövas ett föremål för att hjälpa mig att koncentrera mig. Jag brukar ha den i fickan (eftersom jag inte vill att någon ska fråga om den), men nu drog jag upp den när jag var på väg genom en korridor på jobbet. Bandet hade väl varit nästan av, för precis nu brast det och alla pärlorna hoppade åt varsitt håll. Jag kände mig ganska fånig där jag gick fram och tillbaka och plirade på stengolvet. Till slut fick det räcka, jag hoppades att jag hade hittat alla. När jag trädde om pärlorna på ett nytt band saknades ökenpärlan. För mig representerar den fasta, askes och att frivilligt dra sig undan för att tänka och be, fast kanske också ofrivillig ensamhet och torka. Det kanske får bli mindre av både och för mig framöver.

4 Comments:

  • At 4:43 em, Anonymous Anonym said…

    Hej! Måste berömma dig för din blog, den är mycket läsvärd. Som studerande av religion så får jag en inblick i hur det är att vara troende kristen i Sverige. Mycket intressant att läsa. :)

     
  • At 1:21 fm, Anonymous Anonym said…

    Skulle gärna läsa din blogg, men det är alltför mycket som är oläsligt. Grågrön text på grön botten... – måste ha ögonen 2 cm från skärmen för att få ens en aning om vad det står!

     
  • At 2:38 em, Blogger Anders said…

    En ficka av sorg skjuter in i mig när jag läser hur svårt du har att vara öppet kristen. Det är förfärligt att det ska behöva vara så. Själv lever jag fullständigt sekulärt, men har en tro som jag varken vårdar eller vanvårdar. Kanske är det ett bekvämt val för då slipper jag stötas och få slag när jag vistas i vår sekulära värld, eller så har jag helt enkelt inte mer tro än så.

    Inte desto mindre kommer sorgen in i mig, för jag vill att du och andra ska kunna leva naturligt och fritt. Kunde ni det tror jag att världen skulle bli ett grand vackrare.
    Alla dem jag träffat som har en innelig och ärlig tro, som inte ägnar sig åt fromleri, har alltid förgyllt mitt liv. Jag, den till 99 procent sekuläre, blir glad av att träffa dem!

    Kristna sprider glädje till mig, vilket väl faktiskt är en sorts essens av kärlek.

    Jag skulle alltså blivit glad om jag stött på dig i korridoren när du plockade pärlor.
    Vänligen
    Anders

     
  • At 5:04 em, Blogger Unknown said…

    Hej!
    Jag heter Anders och hittade din blogg via Google.

    Jag vill kommentera din artikel om påsken:

    Den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen som förvrängdes till ”Matteusevangeliet” hette Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”.

    Ribi Yehoshuas – Messias - ursprungliga undervisning var i enlighet med direktiven i ”Moseböckerna” [not 1 ] och den förvrängdes sedan av hellenister. Den förvrängda undervisningen finns nu att läsa i ”Matteusevangeliet”. Ribi Yehoshuas – Messias - efterföljare hette Netzarim [försvenskat till ”nasaréer”] och de gjorde sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt; och för att följa Messias idag krävs det att man gör sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna”.

    Han blev utlämnade av hellenistiska sadducéer och blev korsfäst av romarna. Han blev dödad under khag ha-matzot flera dagar efter pesakh seider. [1]

    Direktiven i ”Moseböckerna” – som Ribi Yehoshua och Netzarim följde [och som Netzarim följer även idag] – förbjuder firandet av andra religioners högtider och den kristna påsken är en sådan. Den har sitt ursprung i ”Easter”, en högtid till firandet av en ”fruktbarhetsgudinna”. Den firades aldrig av Ribi Yehoshuas efterföljare Netzarim. [2]

    1. Bevis för alla påståenden gjorda i detta inlägg finns på ovanstående Netzarim-hemsida.

    2. www.netzarim.co.il ; klicka på “History museum” (vänstermenyn); Times and seasons (toppmenyn)

     

Skicka en kommentar

<< Home