Kristen bokmal

Detta är en blogg om att leva som kristen i en oförstående omvärld och med en skeptiskt sinnad personlighet. Jag som skriver är något så ovanligt som en nutida svensk som går i kyrkan minst en gång i veckan utan att vara anställd eller musiker eller körsångare.

2007-02-15

Ett år med Jesus

Jag har nyligen fått Ett år med Jesus i min hand, ett verk i två delar av Göran Skytte och Bo Brander som består av predikningar och samtal under ett års tid.

Det börjar i maj, men del två sträcker sig från Kyndelsmässodagen fram till pingst och är alltså den del som är aktuell nu. Jag började med senaste söndagen. Kanske kommer jag att läsa detta långsamt och ett stycke i veckan under året -- eller också går det som det brukar med mig och andaktsböcker (inte för att det här är någon vanlig andaktsbok, men ändå) att jag läser dem alldeles för fort.

Det är i alla fall en rätt skön stil, avslappnade predikningar och grundlig vardagsanknytning. Trevligt att en av de första sakerna jag råkade läsa handlade om naturvetenskap och skapelsen.

Om naturvetenskapen är ett hot, då är kristendomen falsk. Men om man vet att Gud finns, kan man tryggt arbeta med att försöka förstå allt från vårt myrperspektiv.


Annars var det ett uttalande om den helige andes ledning som fastnade mest av det jag hittills läst. Det är också ett exempel på de drastiska liknelser och formuleringar Brander använder:

Jag kan se mitt liv som en lång serie händelser där jag tror att den helige Ande inte bara haft sitt finger med i spelet, utan att han har styrt spelet med joystick.


Jag ser fram emot att ta del av resten. Och hoppas att kunna känna den helige Andes joystick-styrning i mitt liv med!

Här är en grundlig anmälning, från Skyttes webbplats.

Andra bloggar om: , , , .

2 Comments:

  • At 1:33 em, Anonymous Anonym said…

    Det här verkar ju intressant. Ska se om jag har möjlighet att läsa i nåt skede.

     
  • At 3:15 em, Anonymous Anonym said…

    ....testa dagboken

    "Idag är Guds dag"

    (andaktsbok av Wilfred Stinnisen, karmelitbroder)

    Skön läsning för hela året.

     

Skicka en kommentar

<< Home