Kristen bokmal

Detta är en blogg om att leva som kristen i en oförstående omvärld och med en skeptiskt sinnad personlighet. Jag som skriver är något så ovanligt som en nutida svensk som går i kyrkan minst en gång i veckan utan att vara anställd eller musiker eller körsångare.

2006-04-22

Konceptet

Nu sjösätter jag ett projekt jag tänkt på länge. Jag är van att skriva ganska mycket, men jag har hittills inte haft något utlopp för sådant jag velat skriva om religion. Att skriva för byrålådan har aldrig funkat för mig.

Jag vill skriva för att reda ut saker i mitt huvud, påminna mig om saker jag redan vet, och tvinga mig att tänka tankar till slut som annars blir hängande i luften. Det kommer att handla om sådant jag ändå går och grunnar på och därför lika gärna kan formulera ordentligt. Mina blandade känslor inför Kyrkan, traditionen, Bibeln och andra kristna. Mina försök att hitta till en vardagsfromhet som funkar som en integrerad del av mitt liv. Tacklandet av frågan om tro och intellektuell ärlighet. Reaktioner på sådant jag läst.

För att detta inte ska bli ett projekt som växer mig över huvudet tänker jag avgränsa det. Planen är att göra ett inlägg i veckan under ett år, fram till påsk 2007.