Kristen bokmal

Detta är en blogg om att leva som kristen i en oförstående omvärld och med en skeptiskt sinnad personlighet. Jag som skriver är något så ovanligt som en nutida svensk som går i kyrkan minst en gång i veckan utan att vara anställd eller musiker eller körsångare.

2007-03-04

Religion är mer pinsamt än sex

När jag startade denna blogg var det för att ge mig själv ett år att bearbeta mina känslor kring det här med att erkänna öppet att jag är kristen. Hur har jag tänkt mig att det borde bli? Jag har inte för avsikt att gå ut och evangelisera. Däremot skulle jag gärna vilja kunna nämna i förbigående ifall det var något som hände i kyrkan, eller kunna kommentera ifall bibeln felciteras eller kyrkopolitik dryftas i fikarummet på jobbet.

Problemet är ju inte minst att religion är så fördömt pinsamt. Pinsammare än sex, nästan. OK, det går att prata om sex i generella termer, men man går knappast in på personliga detaljer om hur det står till i ens egen sänghalm. Man kan prata om kampanjer mot könssjukdomar, men man pratar inte om vilka man själv har haft (eller frågar ifall någon annan haft!).

Så, i en fikarumsdiskussion skulle det kännas nästan lika intimt och jobbigt ifall någon frågade om jag tror på Gud som det skulle kännas om någon frågade när jag blev av med oskulden. Fast där slutar kanske likheten, för jag skulle förmodligen tackla situationerna på lite olika sätt.

Hur som helst undrar jag ifall jag kan lära mig en lagom nivå att lägga sånt här på. Jag skulle vilja att det var som med somliga homosexuella som lägger sig till med den sociala etiketten "flata" eller "bög" och låter alla känna till den. Så kan man skämta med det och kompisar refererar underförstått till den här etiketten när relaterade ämnen kommer på tal.

Haken är att jag för min inre syn ser mig själv bli ansatt med miljoner hätska frågor av folk som vill att jag ska stå för eller försvara eller motivera alla möjliga saker från häxbränningar till
intelligent design. Jag har varit där förr. Homosexuella eller invandrare, till exempel, råkar inte ut för sånt på grund av sin grupptillhörighet. (Möjligen gör kommunister det -- politik är ibland en bättre jämförelse än sex.)

En gång hamnade jag i ett samtal där alla andra pratade om hur hemskt och dåligt och allmänt vedervärdigt det var med religion i allmänhet och med kyrkan i synnerhet. Efter ett tag samlade jag mig och sade: "Ja, själv är jag ju praktiserande kristen." Samtalet tvärdog och pinsam tystnad vidtog. Vad säger man sen?

Ja ja.

För att ta en lite lättsammare vinkel av detta kan jag rekommendera Elliot's Adult Bible Quiz (aka Passages We Don't Usually Teach in Sunday School). Svaren finns här.

3 Comments:

  • At 8:57 em, Blogger Emanuel Karlsten said…

    Hej! Snubblade över din blogg! Tack för intressant läsning!

     
  • At 9:33 fm, Blogger Monica O Kolkman said…

    Hej! Instämmer med föregående talare; jag ramlade över din blogg i mitt sökande efter "normala" kristna bloggar.
    Jag känner lite som du, jag är ingen evangelist, jag har varit med om åtskilliga döda stunder i diskussioner när jag har berättat att "öh, men, jag är kristen och...", jag har på kort tid blivit Internetberoende och bloggberoende (så mycket roligare att blogga än att ta itu med bergen tvätt som ska strykas). Men jag älskar att skriva och min blogg är inte bara en officiell dagbok utan också en personlig ventil. Läs gärna:http://monicaolssonkolkman.blogspot.com/index.html

    Hälsningar Monica

    Ps. jag använder för övrigt "Ett år med Jesus" för tillfället som en sorts andaktsbok och jag gillar den skarpt.

     
  • At 2:53 em, Anonymous Anonym said…

    ruHej Jonatan!
    Hamnade på din blogg,läste hur du blev kristen och hur du tycker att religion är mer pinsamt än sex!
    Jag håller med dig, men i vårat sekulariserande samhälle är det inte så konstigt att människor tar avstånd från Gud.
    Hälsningar Sofia

     

Skicka en kommentar

<< Home