Kristen bokmal

Detta är en blogg om att leva som kristen i en oförstående omvärld och med en skeptiskt sinnad personlighet. Jag som skriver är något så ovanligt som en nutida svensk som går i kyrkan minst en gång i veckan utan att vara anställd eller musiker eller körsångare.

2007-02-25

Lyssna

I onsdags började fastan. Köld och snö. Kors av aska i pannan. "Kom ihåg att du är stoft, och stoft skall du åter bli." Nyktra tankar om att vara vaken och att handla.

Några dagar senare har jag både lyckats bra och dåligt. Bra med att faktiskt sakta ner mitt liv och skära ner på onödigheter. Dåligt med att försätta mig i ett mer lyssnande tillstånd. Kontemplation ligger inte för mig, jag vill agera. Liksom. Men man måste ju lyssna och lugna ner sitt inre ibland också, och detta är tiden på året som är specifikt vigd åt sånt.

Funderar på att skriva något längre om vad fasta och påsk betyder för mig. Fast inte så att det blir ytterligare en av alla saker i att-göra-listan...